Thursday, March 02, 2006

Sure-i Yusuf'un Yorumu

Dunya kitap gunu kutlandigina gore su an okudugum kitaptan bir bolum aktarmayi uygun gordum..

Ruya Tabiri ne demek ?..

Bir insanda ruyayi goren madde otesi yani, ruhudur. Ruh, zaman ve mekan kaydi olmaksizin ozellikle gelecekteki olaylari ilahi kader ekraninda okur. Ancak bu bilginin insan vucuduna aktarimasi hafiza ile mumkundur. Hafizaya yansimasi ise, o sahsin bilgi kayit arsivine baglidir. Yani ruh ruyayi gorur, onu unutmamiz icin hafiza kaydina kayit eder. Ancak bu kayit hafiza arsivinin dilindedir. Bu nedenle ruyalari kolayca manalandirmak mumkun olmaz. Hatta gunduzku hadiselerin tekrari olan ruyalar bile bu hafiza arsivine kaydolmus ruyarlari, gercegine uyan bir tercume kabiliyetine sahiptir. Ayet-i Kerimede gecen Ona ruyalarin tabirini ogrettik mesaji, bu onemli insan sirini bildirmektedir.

Bir insanin gonul gozunun isabetle gorup gormediginin en iyi mihengi, ruya yorumu kabiliyetinden anlasilir. Kalp gozu kor olmayanlar ruyalari isabetle yorumlayabilirler. Unutmayiniz ki ruya yorumu ruyayi gorene baglidir ve aslinda kalip seklinde degildir. Mesela bir kimsenin ruyasinda at gormesi, bir baska kimsenin ayri ayri manalar ifade eder. Gerci ruyada gorulen bazi seyler icin genelleme vardir. Fakat bunlar cok sinirlidir. Ayetin son bolumundeki emir ise, Allah’in hikmet dolu kudreti ile bu siir, iman dolu kalplere verildigi beyanidir.

Ayet gonulde apacik olan bu hikmet-i ilahiyi insanlar anlayamaz buyuruyor.

Yusuf kissasinin buraya kadar olna kisminda Hz. Yusuf’a secde eden on bir yildizdan, yani gonle ram olan guzelliklerden bes tanisinin musahede ediyoruz:

1) Kuyuya atildigi zaman teslimiyet.
2) Kole olarak satilirken ihlas.
3) Evte manevi egitim gorurken sidk.
22 ve 23. ayetlerde de bunlara ilaveten:
4) Zuleyha’nin teklifine hayir diyerek haya.
5) Efendisine sadik kalarak vefa.
Ayet 22:
Hz Yusuf’un sidk ve ihlasina karsilik, lar ilim kelimesini tanirlar, fakat hikmet kavramini pek tanimazlar. Ilim ve hikmeti soyle tanimlayabiliriz:
Ilim: Gercegi tanitan bilgidir.
Hikmet: O bilginin gercegi anliyabilecek sekilde yorum san-atidir ve ancak bir nimet-i ilahidir. Gonule Allah’in verdigi bir lutuftur.

Burada ilmin Yusuf’a: yani gonule verilmesinde bir sir vardir. Gercek ilim, aklin kaba bulgulari degil; gonlun hunerli kavrayis tarzidir, gercegi vurgulaniyor.

Yoksa insan mantik kiyaslarinda asili kalirsa kendini maymun sanir.

Ayet 23: Zuleyha’nin cinsel ilgi teklifine karsilik Yusuf’un vefa ve haya ile cevabini iceren bu ayet su gercekleri dile getiriyor:
a) Nefs, daima gonlu zulme ve ihanete cagirir. Bu davette bedeni bahane eder.
b) Gonul dunya ilgisine bile vafakardir ( Yusuf’un Kuftir’e vefasi).
c) Yusuf boyle bir emrivaki karsisinda kendine guvenmemis, hemen Allah’a siginmistir.

Herhangi bir ilgi gonulden geliyorsa, daima bu maddelerin hukmunu tasimalidir. Once Allah’a siginip, sonra haya ve vefa uzere hareket etmelidir.
d) Ihanet ve mesruiyeti asma, ayet-i kerimede acikca zulum olarak tanimlanmaktadir.

Onk. Dr. Haluk Nurbaki

6 comments:

Narcis said...

gordugum ruyayi yazmistim ama sonra vazgectim..blogunu ziyaret eden herkesin okumasini istemedim daha sonra.Aslinda kimseyede anlatmadigim ruyalardi..sanki burda yazdikdan sonra okuyunca onemini,ozelligini yitiricegini dusundum vazgectim.kusura bakma.

ladybird said...

Merhaba nergis,

Yorumlar e-mail’e geldigi icin orada okumus bulundum yazdiklarini..Silmekle dogru yapmissin cunku ruyayi herkese anlatmamak gerekir..Ozellikle kotu ruyalari hic anlatmamali..

Uyku 5 devreden olusuyor ve ben 2. devrede genelde konusurum;-) tahin buna cok sahit oldu, belki anlatir size;-)Ruya rem uykusunda goruluyor.. Cok yorgun oldugumda karmakarisik etkisi altinda kaldigim olaylari gorur, uyandigimda pek hatirlamam..Bunu gercek ruya olarak gormuyorum..Hayatimda bir kac kez kabus gordugum oldu, korku ve ter ile yatagimdan firladim..Gencligimde odam kucuk oldugundan kitaplari yatagimin altinda bir cekmecede tutardim..O aralar cok kabus goruyor bagirarak uyaniyordum..Annem kitaplarin icerisinde dini icerikli yazilar bulundugundan yatagin altina koyulmasinin uygun olmadigini soyledi ve yatagin altini temizledikten sonra bu korkulu ruyalar kesildi..

Birde oldugu gibi cikan ruyalar vardir..Senin ruyalarin anladigim kadari ile cok net hatirladigin degerli ruyalardan..Ornegin; gecenlerde kiz kardesim 3 senedir gorusmedigim bir arkadasim ile gormus ruyasinda ve akabinde o kisi ile gercekte gorustum..ilk anlattiginda kardesime “ruyaya gore amel edilmez, uzun zamandir izini kaybettiren biri ile konusmam imkansiz” demistim..Senin gordugun ruyalarin zincirleme seklinde devam etmis ve benzerlik var iyi bir tabirciden yorum alinabilir..Onemli olan yorum yaparken karamsar olmamak ruyayi hayra yormaktir..Bazi ruyalar insana uyari mahiyetinde olabilir..

Paylastigin icin cok tesekkur ederim, okurken etkilendim..Kalbin belli ki cok temiz..Rabbim herseyi gonlune gore versin ins..

pur said...

çok güzel bir yazıymış... teslimiyet, ihlas, sıdk, haya, vefa... bir de yusuf suresinin şu ayetlerini okumak beni çok etkilemişti:

50 - O hükümdar "Onu bana getirin" dedi. Emir üzerine Yusuf'a gönderilen adam yanına gelince, Yusuf ona dedi ki: "Haydi efendine geri dön de, ona sor bakalım, o ellerini kesen kadınların maksatları ne imiş? Hiç şüphe yok ki, Rabbim, onların oyunlarını çok iyi bilir."

51 - Hükümdar, o kadınlara "Derdiniz neydi ki, o vakit Yusuf'un nefsinden murad almaya kalktınız?" dedi. Onlar "Hâşâ, Allah için, biz onun aleyhinde hiçbir fenalık bilmiyoruz" dediler. Aziz'in, karısı da: "Şimdi hak ve hakikat olduğu gibi ortaya çıktı. Aslında onun nefsinden ben murad almak istedim. O ise şeksiz şüphesiz doğrulardandır" dedi.

52 - (Yusuf dedi ki): İşte bu şunun içindir: Bilsin ki, ben ona arkasından hainlik etmedim. Gerçekten Allah hainlerin hilesini başarıya ulaştırmaz.

53 - Ben yine de nefsimi temize çıkarmıyorum. Çünkü nefis şiddetle kötülüğü emreder. Ancak Rabbimin rahmetiyle yarlığadığı müstesna. Muhakkak ki, Rabbim bağışlayıcı ve merhametlidir.

söyleyeceği sözü ancak Allah için söylüyor, ne güzel..

Narcis said...

tesekkur ederim.herkes icin saglik,sihhat diliyim ozaman

Anonymous said...

ilgilenenlere, imkani olanlara mahmut sami ramazanoglu'nun yusuf suresi tefsirini tavsiye ederim.

ladybird said...

Tesekkur ederiz ney ;-) Tr'ye gittigimde aklimda kalirsa alirim ins..