Monday, March 06, 2006

Renklerin Psikolojik Dili..

Gecen yil ders icin hazirladigim sunumu hic usenmeden turkceye cevirdim ;-))

Yasadigimiz dunyada renklerin hayatimizda oynadigi rolu biliyormuyuz ?
Moda, prezantasyon ve reklamlarda Psikologlar; bir malin kabul edilmesi veyahutta red edilmesinde renklerin %60 rol oynadigini soyluyor.. Her yil buyuk firmalardan tutunda en kucuk imalatcilara kadar, urunlerini satmak icin musterinin dikkatini cekmek icin milyonlarca dolar ve binlerce calisma saati harcaniyor..Firma sahiplerinin basarili olma sebebi, piyasada bulunan urunleri en etkili sekilde musteriye sergilemekten geciyor..
Kullandigimiz renkler ruh halimizi yansitiyor..Gunluk yasantimizda, evimizde, giysilerimizde sectigimiz, kullandigimiz renkler; duygularimizi yonlendiriyor, dusuncelerimizi etkiliyor, hareketlerimizi degistiriyor, tepkiye neden oluyor..Renklere verdigimiz tepki, fizyolojik, psikoljik, biyolojik, sosyal ve kulturel etkenlerin karisimindan olusmakta..

Gozleri tahris eden ayni zamanda dinlendiren yine renklerdir..

Dogru sekilde kullanilirsa enerji tuketimini azaltir.. Yanlis sekilde kullanildiginda ise global kirlilige katkisi olur..

Renklerin Dili ve Etkileri..



Kirmizi; ates, sicaklik, guc, heyecan ve saldirganligin semboludur.. Kirmizi renk istahi acar..Bu yuzden cogu fast food restoranlarda dikkat ederseniz kirmiziyi kullanir.. Bu ozelliginden dolayi yiyecek urun paketlerinde de kirmizi coklukla gorulur.. Bir cok unlu yiyecek firma logolari kirmizidir..Ornegin; Coca Cola, Pizza Hut, MC Donald's, Burger King vs vs. Restoranlarin ic dekorasyonunda kullanilmasinin nedeni ise, musteri cok fazla oturmadan kalkmasi icindir cunku fazla oturuldugunda rahatsizlik verir..Az kullanildiginda ise zamanin nasil gectigi anlasilmaz..Kirmizi tansiyonu ve solunum sistemini artirir, insanlarin hizli karar vermesini saglar ve beklentilerini cogaltir..

Kirmizi dikkat cekmek isteyenlerin rengidir..Kirmizi kelimeler ve objeler aninda fark edilir..Dekor ve dizayn da kirmizi nesneler tercih edildiginde fazlasiyla dikkat toplayacaktir..Kirmizi renk araba ile calinti&kaza olaylarinda pozitif bir bag oldugu istatistik sonuclariyla belirlenmistir..

Kirmizi dominant bir renk oldugundan arka plan olarak kullanilmamasi tavsiye edilir..



Sari ise gozleri tahris eder ve sinir kat sayisini artiran hatta kavga ettiren bir renktir, ayni zamanda metobalizmayi hizlandirir..Bebekler sari renkli odalarda kaldiginda aglamaya baslar, sarinin tonuna gore degisir ebette..Konsantrasyon icin kullanilirsa faydali olabilir..Ayrica laptop ve bilgisayarlarda arka plan olarak kullanilmamali cunku gozleri asiri derecede yorar..

Sari az kullanildigi takdirde gunesli gun kadar sicak ve davetkar olabilir..Hayata karsi uysal tabiatli ve rahat davranma da etkili olur..Sari gunes gibi olmalidir, Kendini iyi hissedebilmen icin gokyuzunde ama gozune girmeyecek kadar uzakta ..

Sari bir cok dinde tanriyi sembolize eden manevi bir renk olarak bilinir..Sari ayni zamanda gecici anlamina gelir, dunyada ki butun taksiler bu yuzden sari renktir..Araba kiralama logolari da sari;”urunumuz gecicidir, isiniz bittiginde geri getiriniz” mesajini verir..Hic bir banka sari rengi logo olarak kullanmaz..



Toprak ve tahtanin rengi olan kahverengi kati ve guvenilir olmakla beraber tarafsiz, rahat acik bir atmosfer yaratma imkani sunar..Güvenilirlik, saglamlik, guc ve olgunlugu ifade eder..

Kahverengi cok fazla dikkat cekmek istemeyenlerin giyim de sececekleri renk turudur..Profestonel gorusmelerde kahverengi giyilmesi tavsiye edilmiyor..Erkeklerin en favori renk listesi arasindadir..Bati'da kahverengi giyim icin "You blend in people" yani kahvarengi toprak rengi oldugundan diger insanlar arasinda kaybolur gidersiniz anlaminda kullaniliyor..

Bazi restoranlarda musterinin hizli hareket etmesi amaci ile kullanilir...

Kansas universitesi sana muzesinde bir arastirma icin halinin altina eloktronik sistem donatilir, duvar rengini beyaz ve kahverengi olarak degisebilir durumdadir. Arka fon beyaz kullanildiginda, insanlar muzede yavas hareket eder, daha uzun sure kalip, daha fazla alanda dolasir. Arka fon kahverengiye dondugunde ise, insanlar muzede cok daha hizli hareket edip, daha az alan dolasir ve muzeyi cok daha kisa surede terk eder. O yuzden dunyadaki fast food restoranlarinin hepsinin sandalyeleri ve masalari kahverengi, duvar boyalari ise kahverengi-sampanya-pembe karisimidir. Hic bir fast foodcunun duvarini beyaz goremezsiniz.

Kahverengi ayni zamanda teklifsiz, rahat bir renk olarak kabul edilir. Karsinizdakinin kendini resmiyetten uzak daha rahat hissetmesini ve acilmasini saglar. Tum unluleri rahatlikla konusturmasiyla taninan, unlu televizyoncu Larry King'i televizyonda her seferinde kahverengi kravatlar ve ceketlerle goruruz.



Siyah ihtilafli bir renktir..Bir yandan kotu ruh, cadi ve seytani diger yandan kuvvetlilik, guvenilirlik..Bir yandan otorite, hirs ve gucu temsil ederken diger yandan umitsizlik, uzuntu ve matem rengidir..Bir yandan kotu karakterleri ve suclu davalarini diger yandan sadakat, tutarlilik, ihtiyat ve akli sembolize eder..Bizde ve batida siyah, matemi simgelerken Japonya'da mutlulugun simgesidir.

Siyah rengi insanlar giyimde farkli sebeblerden dolayi kullanir..Bazi insanlar resmi ve guclu gorunmek icin.. Papazlar bunun aksine Tanri’ya teslimiyeti ifade etmek icin kullanir..Bazi insanlar daha zayif bir gorunume sahip olabilmek icin siyah giyimi tercih eder..Bence siyah kiyafetler daha gosterisli ve şık duruyor ;-)

Konsantrasyonu en cok getiren renktir..Einstein’in dusunce eylemini gerceklestirmek icin karanlik, gunes olmayan, siyah bir odaya girdigi bilinir..
Fonda kullanildiginda karamsarligi cagristirir. Isigi yok eder.




Mavi en populer renkler arasinda..Bildigimiz gibi deniz ve gokyuzunun rengi.. Kirmiziya gore tam aksi tepki olusturmakta..Sakin, huzurlu mavi vucudun rahatlatici kimya salgilamasina sebeb olma ozelliginden dolayi yatak odalarinda tercih edilir..Mavi soguk ve depresif bir renk de olabilir.. Mavi sadakati temsil eder, bu yuzden moda danismanlari is gorusmelerinde mavi giyilmesini tavsiye ediyor..Arastirmalara gore insanlar mavi renkli odalarda daha verimli calismakta..Agirlik calisanlar mavi jimnastik salonlarinda daha agir yuk tasidiklari sonucuna varilmistir..Amerika'da bir ilkokulun duvarlarini beyaz ve portakal renginden maviye cevirmisler, cocuklarin yaramazliklarinin azaldigini tespit etmisler..

Freud maviyi huzur olarak, Faber Birren tansiyon dusurucu etken olarak degerlendirmistir..Araplar ise mavi taslarin kan dolasimini yavaslattigina inanir..Avrupa ulkelerin de intiharlari onlemek icin koprulerin buyuk kismi maviye boyanir..



Yesil goze en iyi hitap eden renktir ve gorme gucunu gelistirir. Rahatlatici bir renkl oldugundan insan sinir sistemine notr etkisi vardir..TV’ye cikacak kisiler genelde yesil renkli odalarda rahatlamalari icin bekletilir..Yesil renk hastenelerde kullanilan populer renkler arasinda cunku bekleyen hastalari rahatlatici ozellige sahip..Bize dogayi hatirlatir..Yesil guven veren renk oldugundan cogu bankalar logolarinda kullanmaktadir..Arastirmaya gore yesil alanlarda insanlarin daha az mide agrisi cektigi tesbit edilmistir..

Sakiz paketlerinde ve sebze satilan yerlerde de yesil en tercih edilen renktir.



Pembe en romantik ve yumusak renk olmakla birlikte sakinlestirici bir ozelligi vardir..Yine arastirmaya gore pembe insanlarin yumusak kalpli ve sakin olmalarinda etki gosteriyor..

Washington’da arastirma yapan Dr. Alexander Schauss, raporunda; hapishane duvarlari pembe renge boyandiginda, tutuklular arasinda saldirganligin azaldigini belirtmistir..Pembe duvarlar arasinda tutuklu istese bile sinirlenemiyor..Kalp kaslari hizli bir sekilde yaris edemiyor..Rahatlatici ozelliginden dolayi vucutta bulunan enerjiyi azaltiyor.. Dr. Schauss’a gore kor renkligi olanlar dahi pembe odalarda (tranquilize )sakinlige kavusabiliyor..
Londra’da Marks&Spencer ve Boots magazasinda calisanlar, musteri odeme yaparken rahat davransin dusuncesi ile pembe giyinmekte..

Portakal rengi; hosnutlugu, sicakligi, memnumiyet, kanaat , verimlilik ve butunlugu ile bilinir..Guclu ve comert gorunur..Bu renkte kirmizi gibi istah kabarticidir..
Portakal rengi urunun herkese uygun oldugunu, pahali bir urunu dahi alinabilir gosterir..



Beyaz saflik,masumiyet ve temizligin rengidir..Bati ulkelerinde gelinler masumiyet ve safligi temsil etmek icin beyaz gelinlik giyer..Doktor, hemsire, labarauvar teknisyenleri sterilligi one cikartmak icin beyaz giyinir..
Beyaz isigi aksettigi icin serin tutar..Yani yazin tercih edilecek renkler arasindadir..Genel olarak serinletici bir duygu olusturur..

7 comments:

Editör said...

kargadan baska kus, kırmızıdan baska renk tanımam !
askın rengi :)

ladybird said...

Benim rengim ruh halime gore degisiyor, bazen gokkusagi gibi oluyor bazen siyaha burunuyorum ;-)Genelde butun renkler bana hitap ediyor..

ney, sen doga ile ic ice yasasan, mide sorununa belki care olur..

ladybird said...

tesekkurler rumeysacigim ;-)

ladybird said...

hic fark etmez, sen nasil uygun gorursen oyle kalsin ;-)

Narcis said...

rumeysa..12 yasinda nasil helva ve kekler yapabiliyorsun? ben 30 yasindayim ve tek yapabildigim yemek isitabilmek..

Anonymous said...

((((HERKESİN BİR RENGİ VARDIR BENDE SİYAHI ÇOK SEVİYORUM.... ve bu yazı beni hep etkilemiştir...))))

tanıdığım en garip renk..
sanki renklerin babası ceddi atası..
heybeti asaleti..ne bileyim her şeyi tam Siyah gibi..sadekapalı parçalanamaz bir bütün..
tek bir renktir siyaH 2ye bölemezsiniz..1 siyah 1 siyah daha her zaman bir siyah yapar..açamazsınız değiştiremezsiniz onu..açık siyah diye de bir şey yoktur..
olamaz da..siyah ya siyahtırya da değil..kkesin ve net..
ne istedigini bilen kararlı birisi sanki..
hani resim yapardık da ilkokulda,bir yere yanlış bir renk sürsek,üstüne siyah sürünce kapanır giderdi.
ya siyah üstüne sarı kırmızı yeşil..ne farkeder..fayda etmez hiçbiri..siz siyahı bölmeye onu parçalamaya çalıştıkça
o daha da güçlenir heybetlenir..her renk biraz daha perçinler kararlılığını..
orası o yer onun alanıdır artık ve hep öyle kalacaktır..onu ordan atmak isteyenlerartık o kağıdın o kısmını yırtıp atmalıdır..
ne bir renk ne başka bir şey..bölemez onu..
siyah kesindir de..
istediği tek şey vardır..o da bellidir zaten..yalnız ve yalnız siyah olmak..
ve emin olun ki bunu başarır da kendisi..dünyada ondan daha siyahı olamaz..en olması gerektiği gibi olan o dur...
bölünmeyen parçalanamayan...parçalanma
ya çalıştıkça güçlenen..
ben de Siyahh olabilmek isterdim..onun kadar kesin ve net..
kimi zaman olur,kendimi siyah gibi hissederim de..ama gel gör ki gün olur bakmışsınız ki o siyahın altında eriyip giden
bir beyaz kağıt gibi buluvermişsiniz kendinizi..
bir başka siyah karartmıştır sizi...
çizer bir kenarınızı..acımaz..çünkü o siyahtır..En siyah..
çizdiği yer artık sizin değildir..kopmuştur..orası artık onundur..ve siz orayı sonsuza kadar kaybetmişsinizdir..
bunca zaman en siyah benim! diye dolaşırken,görürsünüz ki
aslında hepimiz yarısı siyah boyalı birer beyaz kağıtmışız..
yarımızda varmış siyah..bir tarafımız kesin,kuvvetli,bir o kadar da heybetli..
ama ya diğer taraf..?
siyahın anlaşamadıgı,her zaman ezdiği kardeşi beyaZ.. işte benim hikayem de gün geldi
siyah biri,belki de asıl siyah olan,gelip çizdi yarımı...
benden cok şeyler aldı...belki daha da güçlendi...
belki bunu biliyor,belki bihaber hala..
aama benden bir ben gitti..
ben bunu biliyorum..
g eçen, yine bir çizik aldım beyazıma..koskocaman bir çizik..
yine gitti bir parçam...
ben mutluydum,yarı tarafım siyahken..
sonra üzüldüm..döndüm baktım..siyahlarım artmış ama benim değildi onlar...
boyamış beni bütün çizikler..
ama bir tarafımı hala saklıyorum..özen gösteriyorum orası çizik almasın diye..
kardeş payı olsun..siiyah ve beyaz için...
yarım siyah..yarım Beyaz benim kuzum..
se n bari çizm e beni..nolursun..çizme beni siyah
ben vazge çmişim ugr una siyah olmaktan..
beyaz olup vermişim herşeyimi..
sen de bir gün çizip yok etme beni...
işte be nim hikayem de gün geldi,
siyah biri ,be lki de asıl siyah olan,gelip çizdi yarımı...
benden çok şeyler aldı...belki daha da güçlendi...
belki bunu biliyor,belki bihaber hala..
ama benden bir ben gitti..
ben bunu bi liyorum..
geçen, yine bir çizik aldım beyazıma..koskocaman bir çizik..
yine gitti bir parçam...
ben mutluydum,ya rı tarafım siyahken..
sora üzüldüm..döndüm baktım..siyahlarım artmış ama benim değildi onlar...
bboyamış beni bütün çizikler..
ama bir tarafımı hala saklıyorum..özen gösteriyorum orası çizik almasın diye..
kardeş payı olsun..siyah ve beyaz için...
yarım siyah..yarım beyaz benim kuzum..
sen bari çizme beni..nolursun..çizme beni siyah ım...
ben vazgeçmişim ugruna siyah olmaktan..
beyaz olup vermişim herşeyimi..
sen de birgün çizip yok etme beni...


(((inş. sevdiğim renk hep siyah olurak kalırda bahtım beyaz olur hep:))

cenkunal said...
This comment has been removed by a blog administrator.