Monday, April 24, 2006

Hayir Diyemeyenler.

Siz de hayir diyemeyenlerdenmisiniz?

Yasantimizda cogu insanlar karsisindakine HAYIR diyemez..Bunun bir cok nedeni var. Ilk olarak insanin karakteri ile alakali. Karsindakini kirmak istemez cogu zaman. Bu durumu kotuye kullanan ciktiginda, kisi “nereye kadar” diye iliskiyi sorgulamaya, insanlardan kacmaya baslar. Ben de “nereye kadar?” kacabilirsin diyorum cunku sen kendini duzeletmedikce nereye gidersen git ayni yapida bir insan olarak hayatini surdureceksin.

Ben de eskiden kolayca hayir diyemezdim. Zamanla anladim ki HAYIR demek iki taraf icinde en hayirlisi. Bir taraf rahatca isteyebiliyorsa diger taraf neden rahatca hayir diyemesin? Bu onu kotu bir insan yapmaz. Hatta guclu karaktere sahip oldugunu gosterir. Ilk basta EVET deyip, yapamiyacagini anladiginda hayir dediginde iliskide kirginliga sebep olabilir cunku o kisi size guvenmis ona gore plan program yapmistir.

Ben de bir cok durumda direkt olarak hayir diyemiyorum . Babamda benim gibi oldugu icin genetik oldugunu dusunmeye basladim. Simdilerde karsimdakine benden istenilen seye gore “biraz dusuneyim, durumum uygun olursa seve seve yaparim” diyorum.. Insanlarin aliskanlik ve davranislarinin degistirmelerinin zor oldugu icin atalarimiz bile can cikar huy cikmaz demisler. Bunu ogrenmis olsamda bir cok yerde sanirim yillarin aliskanligi oldugu icin her zaman diyemiyorum. Insanin huyu degismiyor ancak istek ve irade ile bazi huylarini kontrol altina alabiliyor.

Butun yasami etkileyen bir kisilik ozelligi hayir diyememek. Yazima basladigimdan beri kac kere kullandim 5 harfli bu kelimeyi ancak soylemeye gelince neden zor geliyor? Kendimde bu huyumu kontrol altina aldim ama asil bahsetmek istedigim konu yakin bir arkadasimin gecen gun is yerinde yasadigi olay ile ilgili. Bu arada arkadasim hayati boyunca evet diyenlerden.

Firsat Duskunleri..


Arkadasim gecici olarak bir kafede calisiyor. Inglizlerin “coffe shop” kulturleri meshurdur. Bizim kahvalti kulturumuz yok onlarda. Nerde zeytinin her rengi, peynirin her cesidi bulunan kahvalti sofralari nerde ingilizlerin kahvaltilari.. Bu konuya hic girmeden yasanan olayi aktarayim hemen. (ayri bir post konusu)

Kafeye 2 guvenlik gorevlisi geliyor. Tost ve cay soyluyorlar. Kahvaltilarini yaparken kendi aralarinda surekli biri “hesabi ben odeyecegim” derken, digeri “hayir asla olmaz, ben odeyecegim” diye ufak capta tartisiyorlar. Bizlerde yapariz bu tur tartismalari.Buraya kadar heresy normal. Tartisma uzayip gidince altin kalpli arkadasim yanlarina giderek “tamam sorun etmeyin ben oderim” der. Ah Lale neden espri yaparsin ki?;) Bunu anlamiyacak insan oglu varmidir acaba? Evet varmis, adamlarin ikiside “siz ne kadar iyi birisiniz, cok tesekkur ederiz” demisler ;)) Hesap arkadasima kalmis..

Duydugumda sok oldum. Arkadasimda olay aninda sok oldugu icin espri oldugunu aciklayamamis. Aciklamaya gerek yok ki zaten.. Hesap 3.70p tutmus. Burada yasayanlar icin gayet uygun bir fiyat. Ama 1 pence dahi olsa boyle dusuncesiz ve firsatci insanlarin hesabini odemek istemem.

Bu hadiseden cikardigim ders;

1) Her zaman uyanik olacaksin.
2) Hayir demesini ogreneceksin (o zaman otomatik olarak bu durumlarla karsilasmiyorsun, karsilassanda aninda tepki gosterebiliyorsun)
3) Her yerde, herkese saka yapmayacaksin. "Soz agzimizdan cikmadan once bizim esirimiz, ciktiktan sonra biz onun esiri oluruz" sozunu unutmamali.

11 comments:

life said...

Bende hayır diyemeyenlerdenim malesef.Gerçi bahsettiğin gibi bir ilişki sözkonusu olduğunda eğer istemiyorsam hayır derim heralde.

Arkadaşında pek bi safmış:)Ben her ne kadar hayır diyemesem de zar zor bi "şaka yaptım" sözü çıkardı ağrımdan.O fırsat düşkünü müşterilerde tam yüssüzmüş yani.Burda garson öyle bir espri yapsa bile ona ödetmek kimsenin aklından geçmez heralde.İnşallah kızcağızın arkasından enayi diye konuşmamışlardır:)

Son söz:Bazen "HAYIR" demesini bilmek gerekiyor hakketen...

ladybird said...

Kizin elini opmusler. Bir gun sana kahve ismarlamak isterim demis biri. ;)

Arkasindan ne konustuklarini bilemiyorum. Cok fazla iyi niyetli olmanin sonuclari iste..Aptal yerine koyuyorlar insani..

Ben olsam saka yaptim diye izah etmeye calismazdim bu durum karsisinda. Masanin uzerindeki tum tabaklari adamlarin kafasinda kirardim herhalde;))

life said...

Elini öptürene kadar bi şaka yaptım denmez mi, dimi ama?


:))evt seni o halde düşünebiliyorum, ne komik olurdu:)

zootechnist said...

Demek ki ingiltereye gitmeden önceöğrenmemiz gereken ilk kelime No olmalı:))

rosygarden said...

Pes valla. Adamlar belki de bu numarayı kaç kere yapıyorlardır günde. Bizim Temel fıkraları gibi bir olay :)) Neyse arkadaşının sadakası olmuştur o 3.70p :))

emircan said...

Arkadaşınız maalesef çok iyi niyetli,saf,karşıdakilerde uyanık ve yüzsüzlermiş.İnanılır gibi değil!

ladybird said...

Iyi niyetinin kurbani oluyor hep. Hayat yordu, insanlar yordu simdi uzaklara kacmak istiyor..

Bu durumlarda 3 kere hayir, hayir, hayir deyip o ortamdan uzaklasacaksin hemen ;)

ladybird said...

rosygarden,

Burada bazi buyuk alis veris marketleri 24 saat aciktir. 3-4 sene once 9-10 sulari arkadasimla annemin istediklerini almak uzere markete gittik. Turkce konustugumuzu duyan bir adam yanimiza geldi. Balik satiyormus, benzinsiz kalmis, onunda ailesinde kapalilar varmis (ortulu gorunce beni) blah blah..Kisaca para istedi. Benzin alayim, bankaya gider para cekerim..Siz alisverisinizi bitirene kadar donerim dedi.

Hic dusunmeden cuzdanimi cikarttim 20 pound bir de 10 pound vardi. 10 poundu uzattim. Sen bana 20 yi ver dedi. (yuzsuzluk iste) "Hayir bunu veremem, alisveris icin gerekli" dedim.

Adam parayi aldi gitti;) alisveris bitti, arabada otur, otur, bekle, bekle adam yok!

45 dk bekledikten sonra eve donduk. Anneme anlattim olayi cunku para eksik olunca kadinin her istedigini alamadim .

Annem cok kizdi tabi. "ama anne sadaka yerine gecer" dedigimde "kizim ne sadakasi, aptalligina doyma!" dedi;)

Sen sadaka deyince bu olay galdi aklima.. Sonradan ogrendigime gore bu adam herkese yapiyormus bu numarayi..Bu durumlarda hayir diyemiyorum iste hala..Ya gercekten zor durumda olsa biri? boyle sahtekarlar yuzunden yardim edemiyecekmiyiz? Her kapini calani Hizir bilmeliyiz degil mi?

Rabbim islah etsin boyle insanlari..

ladybird said...

zootechnist,

"hayir yahut "no" demesini ogrenip uygulamayiz ama bu sadece Ingiltere icin gecerli degil. Heryerde akilli davranmak gerekiyor. Ilk basta evet deyip sonrasinda bir suru SIKINTI yasayacagimiza bastan hayir demek en iyisi..

cenkunal said...

Bir zamanlar Allah rahmet eylesin Adnan Kahveci vardı.
Bakandı bir ara.
No no no yazan bir tişört giymişti bir süre.
Hikayesi var tabii de,nedense benim de aklıma bu geldi işte bunları okuyunca...
Kusura bakmayın.
:-)

mim said...

"hayir" kelimesini söylemek, sebebini söylemeyi beraberinde getireceginden, sebep söylemenin ise uzun is olacagindan, en iyisi bu "hayir" kelimesini karsidakilere söyletmektir.
Kiz arkadaslarla ayrilirken, onlari benden ayrilmaya sürüklerim. Tabiki bu karsidaki kisinin herseyini manipüle etmekle mümkün olur.
Neden "hayir" kelimesini baskalarina söyletmeyi tercih ederim. Buda ayri bir konu.

MiM farki ile....

www.mim-fikir.blogspot.com
www.mim-web.blogspot.com