Wednesday, June 28, 2006

Kalbin uzerinde titreyen huzun..

Zuleyha’nin Her Seyde Yusuf’u Gormesi

Yusuf’un askiyla Zuleyha oyle bir hale girdi ki artik her sey ona Yusuf demekti ve Yusuf’a yakinligi nisbetinde muteberdi.

Bundan sonar, dedi Zuleyha, nasil eskisi gibi konusur, eskisi gibi guler ve aglarim? Nasil ayni agac olur artik ayni olmayan agac, benim kalbimin uzerinden Yusuf gecmisken? Nasil eskisi gibi gorunur evren gozume hicbir vasfi artik eski vasiflarinin hicbirine benzemiyorken?

Dilim Yusuf’un adindan baska bir sozcuk telaffuz edemiyorken, kustan, agactan, sudan nasil soz acarim?

Kus, diyorsam, Yusuf demek istiyorumdur. Agac da Yusuf demektir. Su, Yusuf’un ta kendisi. Nasil olur da Yusuf olmayan bir ismi agzima alirim?

Gordugum her sey bana Yusuf diyorken, ve dahi gordugum her sey bana Yusuf suretinde geliyorken, nasil olur da gozlerim Yusuf’tan baska bir surete deger?

Bir gun, Efendim, dediyse bana Yusuf, Yusuf’un dilinde ve sesinde bir araya geldiyse Efendim sozcugunu sozcuk kilan sesleri isaretleri, E, F, tekrar E, arada bir N, D, I, ve M. Harflerin en kutlularidir bunlar bana gore, efendim’dir sozcuklerin sahi bundan boyle. Icim sizlamaksizin nasil efendim diyebilirim, a benim Efendim?

Kole yaziyorsa Yusuf’un kagidinda veya kolenizim, dediyse bir gun Yusuf bana, o zaman kole’dir sozcuklerin sahi. Cadir, dediyse bir baska gun, cadir bosluga dagittiysa kendisini olusturan seslerini Yusuf’un agzindan, sozcuklerin kutlulari arasina cadir da girecektir.

Gul mu dedi Yusuf, yoksa ates mi, zumrut mu dedi, yoksa buhur mu, inci mi, yoksa kelepce, yoksa zincir mi? Mezbele mi dedi ya da hazine mi?

Bundan boyle sozcuk dagarcigim Yusuf’un dilinden dokulen sozcukler kadardir.

Ayagi bastiysa Yusuf’un deri sandaletleri icinde ya da ciplak ve urpertili, su mermer basamaklara, geciyorken yanindan surunduyse Yusuf’un etekleri su pirinc trabzanlara, su tepsiye dokunduysa Yusuf’un parmak uclari, su disari bakan pencerenin tutamagina, su ice acilan kapinin tokmagina, su muhurlu vazoya, su orten perdeye, su koruyan cibinlige.

Su ufka degdiyse Yusuf’un gozleri, su akasyalar ve mersin agaclari uzerinde gezindiyse Yusuf’un derin bir kuyu gozleri,

su tavani yildizlarla kapli tapinaklari, su topraga, su kademeli ehrama
degdiyse Yusuf’un siirsiz gecilemeyecek kadar derin bir kuyu olan gozleri,
su odada nefes aldiysa Yusuf, solugu dagildiysa bosluga,
sanavber ve simsir agaclariyla kapli su yolda yuruduyse Yusuf, adimlari tarih dusundurduyse su yola,

benim dunyam ancak bu kadardir bundan sonra..
Nazan Bekiroglu

19 comments:

NeLLy said...

N.Bekiroglu'nun bu kitabini severek, begenerek, heyecanla okumustum. Fakat Abdullah Yildiz'in "Yusuf'un Uc Gomlegi" adli kitabinda yazacagim su parantez ici bolumunu okurken aklima direkt Bekiroglu'nun yaklasimi geldi:

"Biz, adinin Zuleyha veya Rail oldugu soylenen 'Azizin hanimi' icin Kur'ani ifadeyle hep "O/Kadin" diyecegiz. Yeri gelmisken, ayrica, o/kadin hakkinda cesitli kaynaklarda ve -maalesef- bazi Islami kaynaklarda abartilarak anlatilan ve onu 'zavalli masum bir ask tutkunu ve magduru' gibi takdim eden, ayet ve hadislerde asla soz edilmedigi halde, onu "Yusuf askindan gozleri kor olan, ihtiyarlayan, ama Yusuf'un bir duasiyla tekrar eski guzelligine kavusan, nihayet onunla evlenip muradina eren bir ornek asik gibi kutsayan yaklasimlari yanlis ve son derece tehlikeli buluyoruz." (age, s.59)

A.Yildiz, anlatimini Kuran'daki kissaya dayandirarak o/kadin'i "sirret, karaktersiz, ahlak yoksunu, gozu donmus" sifatlariyla niteliyor, ustelik kendini hakli gormekte israr eden, sucustu yakalaninca Yusuf'a iftira atabilecek kadar piskin ve kendini mazur gostermek icin diger kadinlari bile toplayacak kadar ileri giderek "hem suclu hem guclu" gibi davrandigini savunuyor.
Ilgilenenlere kitabin tamamini okumalarini tavsiye ederim; topu topu 135 sayfa.

Ben ortaya cikan tablodan cok etkilendim fakat yorumu size birakiyorum.

Anonymous said...

"Üç nasip:Kuyu.Zindan.Züleyha
Üç sınanma:Kuyu.Zindan.Züleyha
Üç derinlik üç karanlık:Kuyu.Zindan.Züleyha
Aşılırsa ,üç aydınlık:Kuyu.Zindan.Züleyha"
Süper.
Kimin ifadeleri bunlar?

Anonymous said...

O kitabı almalıyım.
Çok etkileyici...

ladybird said...

Kitabi alin ama hizli okumayin, 1-2 gun de ziyan edilecek turden degil. sindire sindire okuyun.

nelly senin tavsiye ettigin kitabi da okuyacagim ins.

haklisin h2s3t, kitabin her bolumu aheste aheste blogda yazmayi dusunuyorum.

Anonymous said...

yaklaşık 8 günde bitiririm ben o kitabı.

divân said...

nazan bekiroglunun yaklasimi müthis, suan "isimle ates arasinda" isimli kitabini okuyorum...rabbim bu kitap hic bitmesin...

erguvani

ladybird said...

anonim, ya 8 gun sonra ?

merhaba divan,
o kitabi da listeme ekledim. tesekkurler ;)

Anonymous said...

şafak 8 ve kitap 8 günde bitiyor? noluyor?

ladybird said...

Evet! N'oluyor ?

Anonymous said...

ladybird, bunu en iyi siz biliyor olmalısınız.

ladybird said...

Bilmiyorum! Bilmek de istemiyorum cunku anonim kimdir yahut ne dusunerek boyle bir yorum yazmistir diye kafa yoramam. Cok mesgulum ;)

Anonymous said...

günde ortalama 20 sayfa kitap okuyorum.Ama 15-20 arası olursa yaklaşık 8 günde bitireceğimi düşündüm.(Kitabın 135 sayfa olduğunu söylemişti yukardaki arkadaşlardan birisi yanlış anımsamıyorsam.)
Şafak ne askerden dönen mi var?

NeLLy said...

o kitap bu kitap degil anonimus. uzulerek soyliyim, bekiroglu'nun kitabi 224 sayfa. bölü yirmi? ;)

berfin said...

nazan bekiroğlu'nun bütün kitapları okunası, tekrar okunası, dostlara tavsiye edilesi kitaplar : )) -esi eki enteresan bi ek, kullanmayı çok seviyorum. neyse, ne diyordum, nazan bekiroğlu diyordum, iyidir diyordum. hatta diğer kitaplarını daha çok sevmiştim ben. özenle yazılmış olsa da, yusuf ile züleyha timaşın ısmarladığı bi kitap sonuçta, serideki diğer kitaplar gibi. bu arada timaşın bu serisindeki en güzel kitap leyla ve mecnun bence, iskender pala'nın. orda da geçiyor sanırım burdakine benzer birşey, üstelik daha büyük düşünüyor aşık. insanlar diyor mecnun, leyla varken nasıl başka şeylerden söz edebiliyor, konuşabiliyorlar?

tahin said...

Onk. Dr. Haluk Nurbaki hocanin;
"Sure-i Yusuf'un Yorumu" isimli sure yorumu kitabini okumanizi tavsiye ederim. Onsoz dahil 97 sayfa. Hemen bitirebilirsiniz.

Kur'anda 3 buyuk sure; insan, Allah ve Peygamberimizin sirrini aciklar. Bunlardan Sure-i Rahman ilahii sirlari, Sure-i Yusuf insanin esrarini, Yasin Suresi de Efendimizin hikmetlerini dile getirir.
diye basliyor kitap.

Ayrica surede gecen her kisinin, insanda dalalet ettigi ozellikleri de yaziyor:

1- Hz. Yakub:
Insanda tekabul ettigi hususiyet: Ruh

2- Hz. Yusuf:
Insanda tekabul ettigi hususiyet: Kalp (Gonul)

3- Zuleyha:
Insanda tekabul ettigi hususiyet: Nefs

4- Kiftir (Zuleyha'nin esi):
Insanda tekabul ettigi hususiyet: Dunya

5- Misir Sultani:
Insanda tekabul ettigi hususiyet: Akil

6- Bunyamin:
Insanda tekabul ettigi hususiyet: Iman

7- Sarapci:
Insanda tekabul ettigi hususiyet: Ilim

8- Kervanci:
Insanda tekabul ettigi hususiyet: Menfaat

9- Kervanci:
Insanda tekabul ettigi hususiyet: Mantik

10/19- Yusuf'un diger kardesleri (Gurur, Kin, Hisset, Meskenet, Reyb (Suphe), Cebanet, Ihtiras, Sehvet, Seyyaliyet, Zulum)

Iste Hz. Yusuf'un kissasi, insanin bu on dokuz ozelliginin yapisal ve fonskiyonel tum gerceklerini aciklamaktadir.
diyor Nurbaki Hoca..

Eger kim oldugunuzu ogrenmek istiyorsaniz, Sures-i Yusuf'un Yorumu'nu okumanizi tavsiye ederim..

tahin said...

Duzeltme: 9. bolum; Hapishane Arkadasi olacak.

NeLLy said...

tesekkurler tahin, bu kitabi en kisa zamanda temin etmeye calisacagim.
dikkat ettiniz mi h.nurbaki de zuleyha'yi 'nefs'le butunlestirmis. tabi "n.bekiroglu 'ornek asik' diyorsa oyledir, o kadar!" diyenleri de isittik, saygi duyduk.

berfin said...

n.bekiroğlu yusuf ile züleyha'yı yazarken sadece bir roman yazmak istemiştir bence, bir güzel aşk romanı. romandaki züleyha örnek aşık olabilir, (aslında örnek aşığın kitaptaki gibi olması gerektiği de tartışılabilir, bu başka bi konu tabi.) ama romandaki züleyha ile yusuf züleyha kıssasındaki züleyha bir olmak zorunda değil. altı üstü bi roman bu zaten. sanırım "bir kıssa yorumu" olma iddiası yok. (bilinçaltımda sanat sanat içindir düşüncesi mi var ne, hayır, hayır...)

belki de vardır, nerden bileyim, nazan bekiroğlu'na sormadım tabi. ama bana böyleymiş gibi geliyor.

tahin said...

Sevgili nelly,
Zuleyha nefs ile butunlesmistir ancak kissanin sonunda nefs terbiye olmus, gonul cemberinden gecmis, olmasi gerektigi gibi olmustur.

Kitap cok daha guzel acikliyor, cok vurucu, cok etkileyici anlatiyor. Inshallah temin edip okuyun..