Sunday, May 21, 2006

Hadis-i serif

"Kim insanlarin kalbini cekmek icin (yani Allah'in rizasini esas maksat yapmayip, oncelikle kullarin ilgi, sevgi ve ovgulerini elde etmek gayesiyle) kelamin kullanilisini (soz soyleme ve yazma sanatini) ogrenirse, Allah Teala kiyamet gunu boyle bir kisiden ne farz, ne de nafile hicbir ibadetini kabul etmez!" [Ebu Davud, Edeb 94].

Rabb-i Rahim kazanma kusaginda kaybettirmesin. Hic beklemedigimiz hatalarla hasenatimizi iptal etmesin. Ici bos sozlerimizle, ici dolu fiilerimizin icini bosaltmasin. Amin.

7 comments:

Anonymous said...

ben bu hadisi gerçekten anlamadım..

şimdi "sanat, sanat içindir" dersek burdaki ikazın muhatabı oluyor muyuz?

hangi yazar vardır ki yazdıkları beğenilsin istemez...

bir de şey var.. insanın bir şeyi yaparken, (hadi ibadetleri bir yana koyalim, yazması, okuması, benzerleri icin diyorum) "ben bunu allah rızası icin yapıyorum" demesi zor. kendinden emin olanın akıbetinden endise ederim dusturuyla dusununce.. bir de sey denir, insan beş vakit namaz kılarsa yaptığı diger şeyler de ibadet olur, fani ömrünü bekaya çevirmis olur gibi birseydi. boyle mi dusunecegiz yoksa?

kafam karıştı biraz yani..

pur said...

bu hadis-i şerif'i duymamıştım daha evvel, Allah razı olsun aktardığın için..duyunca ürperdim.. çok hassas bir mesele bu..insan sürekli dönüp içine bakmalı.. "ameller niyetlere göredir" hadis-i şerifi var..daha bugün bunu konuştuk da, müslümanlar amellerindeki titizliği niyetlerinde de korusalar nasıl olurdu diye..
aklıma Hz.Ali (R.A) ile alakalı bir kıssa geldi..

Hz. Ali bir savaşta tam bir kafiri öldürmek üzereyken adam Hz. Ali'nin yüzüne tükürür. bunun üzerine Hz. Ali, adamı bırakır ve der ki, "seni şimdi öldürürsem bu nefsimin öfkesinden olur, Allah'ın rızası için olmaz" bunu duyan adam da bu ne muhteşem bir anlayıştır deyu islam ile müşerref olur..


bir de "sanat için sanat" mevzuunda da bir şeyler söylemek istiyorum..prof. dr erol güngör'ün ahlak psikolojisi ve sosyal ahlak isimli bir kitabını okumuştum, kitap sanat ile alakalı fikirlerimi bir daha gözden geçirmeme vesile olmuştu. neticede eskiden çok daha velud bir sanatçı iken :P artık daha az eser verir oldum, çünkü önceliklerimi bir daha gözden geçirmeme vesile oldu okuduklarım.. ama ne olacak ki hiç eser vermesek ne kaybedeceğiz ki..

ay ladybird hanımefendiciğim böyle zapt etmiş gibi oldum buraları da, bu niyet konusu mühim.. Allah hepimize halis niyetler ve niyetlerimizle alakalı uyanıklık nasib eylesin..

ladybird said...

Amin ecmain pur. Ilki okudugumda ben de urperdim. Rabbim hepimizden razi olsun..Yorumun ve berfin kardese cevabin icin tesekkur ediyorum..Bu arada hos geldin berfin..

Kainatin sirlarini kesfe yonelik ogrenip ogretenlere ihtiyacimiz var. Yazarken cizerken, ovulmek icin degil sevilmek icin faideli olmak icin niyet etmeli demek ki..

Her isin basi niyettir. Muslumanlari otekilerden en temel hususiyetlerden birisi. Insanlar ote dunyada niyetlerine gore muamele gorecekler. Bizlerin inandigi; eger niyet hayirli ise akibet de hayirli olacaktir. Salih bir niyet ile giristigimiz mesru bir isin sonucu bizim istedigimiz ve bekledigimizden farkli sonuclanirsa da, hakkimizda hayirlisi odur demeliyiz..

Hz Omer (r.a) muminlere has olan bu tavir icin soyle der;
"Gune hoslandigim bir durumda mi, yoksa sevmedigim bir hal icinde mi gozumu actigima aldiris etmem. Cunku hayrin benim hoslandigim seyde mi, yoksa hoslanmadigim seyde mi oldugunu bilemem."[Kitabu'l-ilel]

"Mumunin niyeti amelinden hayirlidir"

Mumin kisiye niyet edip de isedipde isleyemedigi amellerden sevap yazilir ve yine bunun icin inanmayanlarin hicbir ameline sevap yoktur..

Hayatimizi belki tekrar gozden gecirmemiz gerekiyor. Once niyetlerimizden ve hayatimizi gozden gecirme niyetimizden baslayabiliriz..

Talip oldugumuz (olmamiz gereken) sadece ve sadece Hakkin rizasidir, umidindeyim, duasindayim..

Hayâl said...

Ben de ürperdim ve duana yürekten amin diyorum ladybird...Bu hadisi ilk okuduktan sonra uzun süre hiç bir şey yazamamıştım...

Suat Saygın said...

Amin. Ama sonucta yaptiklarimiza guvenerek degil Allahin sonsuz rahmetine dayanacak degil miyiz? Niyetlerimiz halis olsun insallah.

zootechnist said...

İmam Gazali diyor ki:

Biz ilme Allah rızası için başlamadık ancak ilim Allah rızası için olmaktan başka gaye kabul etmedi.

Meselenin çözümü burda aslında.eğer hayatımızı iman ve İslam ölçütlerine göre düzenliyorsak zaten yaptığımız iş Allah rızası hilafına olmaz.

Rabbim hepimizi hayatını iman ile şekillendirenlerden eylesin

ladybird said...

amin ecmain..