Friday, February 03, 2006

Irkci Polis ve Turk Kurban!

Daha once yaptigim isten hic bahsetmedim burada..Taniyanlar bilir, 10 yildir bir sirkete bagli olarak telefonda bagimsiz profesyonel yeminli tercumanlik yapmaktayim..Isimi cok seviyorum cunku yuz yuze olmasa da insanlarin gorus ve olaylara yaklasimi hakkinda bilgi sahibi olmami sagliyor..Birlesik Krallik bunyesinde hastane (her tur saglik hizmetleri), polis (cezaevi-multeci kampi-trafik), icisleri bakanligi, avukat, belediye… yani kisaca calistigim sirketin kontrat yaptigi her kurumdan farkli icerikli tercumanlik isleri gelebiliyor..Arada Turkiye, Amerika, Avusturalya’dan da arandigi oluyor..
Isimi sevmemin diger nedeni de rahat olmasi, kis gunleri sicak evimden, resmi giyim gerektirmeden pijamalarimla, yaz gunleri cep telefonumdan ormanda, parkta yapabiliyorum.


Bazen oyle ilginc insanlar ile karsi karsiya kaliyorum ki, kitap yazsam yeridir. Her zaman bu tur is tecrubelerimi not almak istemistim ama hep ihmal ettim..Blogum bunun icin iyi bir firsat oldu..

En son, dun sabah yaptigim isten bahsetmek istiyorum..Is polis karakolundan geldi.Uclu konferans kuruldu. Turk vatandasa; “merhaba, ben bagimsiz Turk tercumaniyim. Nasil yardimci olabilirim?” Ingiliz polise de; “Hello, I am your independent Turkish interpreter how may I help you?” diye sorarak her zaman oldugu gibi ise basladim…

Vatandas kacak duruma dustugu icin tutuklanmis..Karakolda tutuklulara ilk olarak haklari aciklanir, sonrasinda kayit islemi yapilir..Ilk dikkatimi ceken haklarinin aciklanmamasi oldu…

Her zaman oldugu gibi neden tutuklu oldugunu aciklayip, sagligi hakkinda ve diger konularda sorular sordular..Polisin irkci oldugu konusmasindan ve surekli dalga gecer sekilde Turk vatandasin konusmalarini tekrar edip gulmesinden belli oluyordu..Konusmanin tumunu uzun oldugu icin yazamayacagim sadece cok rahatsiz oldugum bir bolumu aktarayim..

P: Polis memuru, M: Turk vatandasin ismi (Mehmet).

P: Ozellikle yediginiz ya da yemediginiz bir besin maddesi var mi?
M: Burada verilen hic bir yemegi yiyemiyorum..
(Polis meslektasina dalgaci bir tavir ile tekrar eder..)
P: Neden yiyemiyorsun?
M: 3 ay once 2 gun tutuklu kalmistim..O zaman da yiyememistim.. Sizin yiyecekleriniz bana dokunuyor.

Polis tarafindan yine tekrar edilir…
P: Ne yersin sen ?
M: Disaridan sandivic getirebilirseniz acligimi giderecek kadar idare eder beni..
P: Kebab da istermisin? ( tamamen dalgaci bir tavir ile)
M: Sandvic olmasa bile disaridan biskuvi getirebilirseniz sevinirim..
P: Biskuvi bulsam ben yiyecegim, bosa heveslenme..
M: Sen benim gibi tutuklu degilsin, alir yersin!
Diger polis telefonda konustugumuz polise soruyor: “Sor bakalim biskuvisinin tavuklu pilavli olmasini ister miymis?” muhahaha seklinde kahkahalar duyulmakta..
M: Oyle bir biskuvi yok, salak salak konusmayin!
P: Salak ve sacma konusan sensin, ne dedigini bile bilmiyorsun, sacmaladigin icin bir kayit islemini bile bitiremedik, isimizi yapmamizi engelliyorsun bu sacma sozlerinle!!
M: Ben sadece biskuvi istedim bunun neresi sacma ?
P: Biskuvi, sandvic yok..Ne bulursan onu yemek zorundasin!

Bu sekilde biraz daha devam ettikten sonra telefon kapandi..Profesyonel davranmam gerektigi icin olaya mudahele edemedim, tepkimi gosteremedim ama hemen calistigim sirketi arayarak rahatsizligimi hem sozlu hem de yazili olarak dile getirdim..Bu irkci polisleri sikayet etmeseydim gece rahat uyuyamazdim..Menejer gerekli arastirmanin yapilacagini ve polislerin uyari alacagini soyledi.. Seflerine de bu olayin bildirilecegini soyledi..Umarim ciddi bir uyari alir ve bir baskasina ayni sekilde davranmazlar...

Turk vatandasa da cok kizdim aslinda cunku buraya gelmis haklarini tam ogrenmemis..Dili ogrenmelerini bir yana birakin, en basitinden sahip oldugu haklari biraz olsun bilse bu muamele karisinda polislere goz dagi verebilirdi... Polislerin davranisi karsisinda; “Avukat getirin, o gelmeden konusmuyorum; sizi de bu davranisinizdan oturu sikayet edecegim” deseydi polisler aninda tavir degistirirlerdi.

Bu noktada hatirima gelen soz; Bilgi emekle kazanilir der Ismet Ozel.

Cahillik emek istemez…!

2 comments:

Aslı Cin said...

Çok can sıkıcı bu,sanırım genellikle cehaletimizin meyveleri bunlar.

ladybird said...

Hosgeldin asli,

Her gun neler ile karsilasiyorum bir bilseniz, hem uzuluyor hem sinirleniyor insan..Neden bu durumda olalim? diye sormadan gecemiyorum..Toplum olarak bilinclenmemiz lazim ama nasil ?